در یک تحقیق 5 ساله روش جدیدی برای کند کردن پیشرفت بیماری کلیوی دیابتی کشف شد

8 نوامبر 2019 -همزمان با روز جهانی دیابت (14 نوامبر)، محققان دانشگاه موناش اعلام کردند که راهی برای کاهش سرعت پیشرفت بیماری کلیوی در مبتلایان به دیابت کشف کرده اند.

این مطالعه ی پنج ساله به رهبری دکترMelinda Coughlan  از گروه دیابت انجام شد، محققان در ابتدا کشف کردند که یك مسیر كلیدی سیستم ایمنی كه معمولاً بدن را از عفونت محافظت می كند، بیش فعال شده و باعث ایجاد التهاب در افراد مبتلا به بیماری کلیوی دیابتی می شود. سپس محققان در ادامه ی تحقیق دریافتند که این مسیر را می توان با یک دارو که توسط دکتر Trent Woodruff از دانشکده علوم زیست پزشکی دانشگاه کوئینزلند ساخته شده است، مختل کرد. در حقیقت این کار می تواند به حمایت از عملکرد طبیعی میتوکندریها(باتریهای سلول که در افراد مبتلا به دیابت به درستی کار نمی کنند)، در کلیه ها کمک کند.

براساس آمار سازمان بهداشت جهانی، بیش از 420 میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند که 1.5 میلیون نفر از آنها سالانه در اثر بیماریهای مرتبط با دیابت جان خود را از دست می دهند. دیابت همچنین علت اصلی نارسایی کلیوی است و تخمین زده شده است که 1 نفر از هر 4 فرد مبتلا به دیابت، به بیماری کلیوی مبتلا می باشد که می تواند باعث مشکلات دیگر سلامت در مراحل بعدی زندگی شود.

دکتر Coughlan گفت: كشف ما به طور بالقوه می تواند منجر به درمانی برای تأخیر یا جلوگیری از نارسایی كلیوی در مبتلایان به دیابت شود.کشف این ارتباط جدید بین سیستم ایمنی و میتوکندری مهم بود زیرا ما دریافتیم که می توان با تقویت سلامت میتوکندری به بیماران مبتلا به بیماری کلیوی دیابتی کمک نمود، و از کلیه های این بیماران محافظت کرد. یافته‌هایی از این دست برای مدیریت سلامت مبتلایان به دیابت مهم هستند، زیرا بار اقتصادی دیابت بسیار زیاد است، و این کشف به طور بالقوه می تواند به کاهش آن کمک کند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20191108/Breakthrough-research-discovers-new-way-to-slow-progression-of-diabetic-kidney-disease.aspx